megaeva.blogg.se

23 år - Min resa mellan livets festligheter och snabbare fötter!

10 km löpning ute i solen

Kategori: Löpning

Vaknade upp med lite träninsgvärk från måndagens styrketräning, men hade redan sen igår planerat in en morgonlöprunda idag. Klarblå himmel och solen sken, åt frukost i lugn och ro, det blev havregrynsgröt med chiafrön(sägs vara riktigt bra för löpare, placeboeffekt kanske, men det funkar ibland) och blåbärssylt och vi får ju inte glömma en kopp kaffe på det.
 
Som vanligt inte större planer eller förväntningar på denna löpturen, syftet var med att få komma ut och mjuka upp lederna. Men sjukt skönt var det att få komma ut igen och känna lite på asfalten.
 
1-3km: Som vanligt är dessa km alltid dem jobbigaste psykiskt, kroppen hade inte kommit igång och det kändes som att jag inte kunde springa en ynka km. Men här gäller det som vanligt för mig att tänka på Lidingöloppet " utan denna löpträningen kommer det aldrig att gå", "Jag sprang ju över 4 mil i Lördags, kom igen det här fixar du" och som grädden på moset ser jag till att lyssna på de bästa låtarna på spellistan.
 
3-6km: Inga speciella km, flyter på som vanligt, törsten börjar väl komma vid 5-6km. Som vanligt envisas jag med att aldrig dricka eller äta under mina turer och då får jag väl skylla mig själv, tycker det ser för engegerande ut att sringa med vätskebälte(no offense på vätskebältslöpare för ni är smart och jag är dum)
 
6-8km: Riktigt törstig men nu är det inte långt kvar.
 
8-10km: Ökar farten och som vanligt blir de 2 sista km dem snabbaste och målet är avklarat och riktigt nöjd och glad. Så fort jag stannar så känner jag hur mycket mer energi kroppen egentligen har att ge, dvs om man får i sig lite vätska.
 
Sluttiden blev 51,39 minuter - genomsnittlig hastighet 5,10min/km - som vanligt går alltid dem sista km snabbast, om jag bara kunde öka på dem första km på något sätt, för att komma ner till 49 min, en lycklig dag i framtiden kanske ? Jag hatar ju att träna intervalltränings och korta explosiva pass,blääää
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: